Perkara Yang Anda Perlu Tahu Tentang Pinjaman Perumahan Di Malaysia

Anda mungkin mempunyai pelbagai impian yang ingin dicapai. Seperti kebanyakan orang, tindakan untuk memiliki rumah sendiri adalah satu benda yang paling diingini. Bayangkan, anda akhirnya telah beli rumah pertama sendiri dan boleh memadam tindakan ‘membeli rumah sendiri’ daripada senarai impian anda.

Malangnya, masih ramai rakyat Malaysia amat enggan untuk mencapai impian tersebut disebabkan masalah kewangan. Ramai orang dipaksa untuk memohon pinjaman perumahan bank untuk membiayai harta tanah baharu yang ingin dibeli.

Permohonan Untuk Pinjaman Perumahan

Keseluruhan proses untuk memohon pinjaman perumahan mungkin nampak agak rumit dan menyusahkan, tetapi proses permohonan dapat berjalan dengan lancar jika anda mempelajari dan memahami kepentingan pinjaman perumahan.

4 Unit Banglo di Taman Sinan Anggerik Mukim Rusa Jelawat Bachok

Pada zaman kini, trend untuk beli rumah adalah untuk membeli rumah mampu milik. Kerajaan juga menawarkan beberapa skim rumah mampu milik bagi rakyat Malaysia yang ingin beli rumah pertama.  Selain daripada skim bantuan dari kerajaan, cara yang lain adalah untuk memohon pinjaman perumahan.

Sebelum memohon pinjaman perumahan dari bank, beberapa perkara dan tips pembelian rumah idaman pertama yang anda harus mengetahui. Perkara yang perlu anda tahu adalah kadar faedah dan jenis kategori pinjaman perumahan yang boleh dipohon.

Terdapat dua jenis kadar faedah iaitu kadar faedah tetap dan kadar faedah berubah-ubah. Apa sahaja yang anda pilih, anda perlu mengetahui bahawa kadar faedah yang lebih rendah adalah lebih baik untuk anda. Oleh itu, ada beberapa cara kira loan rumah yang anda boleh mempertimbangkan ketika mencari pinjaman perumahan yang paling sesuai untuk anda.

Anda juga boleh menggunakan kalkulator loan rumah yang terdapat dalam talian. Selain itu, kategori pinjaman perumahan utama yang ditawarkan di Malaysia adalah pinjaman asas, pinjaman semi-fleksi dan juga pinjaman fleksi. Ada juga pinjaman lain seperti pinjaman islamik yang berdasarkan dua prinsip iaitu Bai’ Bithaman Ajil (BBA) dan Musharakah Mutanaqisah (MM).

Memohon Pinjaman Islamik

Pembeli rumah yang beragama Islam boleh memilih untuk memohon pinjaman perumahan islamik yang mempunyai kelebihan tersendiri. Pinjaman-pinjaman perumahan ini semua amat berbeza, anda perlulah mengenal pasti pinjaman yang mana paling sesuai untuk anda.

Satu lagi faktor yang penting ketika memohon pinjaman perumahan adalah tempoh berkunci di mana anda perlu menyelesaikan pinjaman menurut tempoh yang ditetapkan sebelum anda boleh jual rumah atau tukar kepada bank lain. Sekiranya anda tidak berhati-hati, anda mungkin akan dikenakan penalti sebanyak 2 % hingga 3 % jumlah pinjaman.

10 UNIT RUMAH BANGLO DI TAMAN AS SOFFAR Kg Pasir Amir, Mukim Telong, Kandis Bachok, Kelantan., Property, For Sale on Carousell

Proses Memohon Pinjaman Perumahan

Setelah anda memahami pelbagai maklumat tentang pinjaman perumahan, tiba masa untuk anda memohon pinjaman perumahan yang sebenar. Dokumen-dokumen yang diperlukan adalah lebih kurang sama tetapi ia ada juga perbezaannya.

Dokumen yang dikehendaki juga bergantung kepada sama ada anda merupakan seorang pekerja, seorang yang bekerja sendiri, seorang yang menjalankan perniagaan, seorang yang bekerja di luar negara ataupun kalua anda adalah seorang warga asing.

Anda juga perlu memastikan bahawa anda boleh mengendalikan pinjaman peribadi sendiri supaya anda boleh meningkatkan kejayaan untuk permohonan pinjaman perumahan. Selain itu, anda juga boleh mendapatkan perkhidmatan seorang broker gadai janji.

Mereka boleh banyak membantu anda dengan kertas kerja, mencari pakej pinjaman yang paling terbaik, memudahkan proses permohonan pinjaman perumahan, dan juga memberi bermacam lagi pertolongan yang berkaitan. Ketahui lebih di sini!

Setelah anda sudah bersedia untuk memohon pinjaman perumahan, dokumen yang anda perlu menyediakan termasuk:

  • Salinan kad pengenalan atau pasport anda
  • Slip gaji
  • Penyata akaun bank dan KWSP
  • Resit cukai pendapatan
  • Borang tempahan pembelian hartanah

Jika anda sedang mengalami masalah kewangan, anda juga boleh melakukan pengeluaran kwsp untuk beli rumah. Ini merupakan salah satu cara untuk menjana modal yang efektif untuk beli rumah selain daripada memohon pinjaman perumahan. Hubungi kami sekarang!

You may also like